StarTrekGirl

Alla inlägg den 9 april 2015

Av Melinda - 9 april 2015 15:26

Sorry '_' nu har jag inte skrivit på länge igen... Men nu ska jag skärpa mig ( vadå 100 gången jag skriver det :'D )

Aja! Jag har kommit i gång i ridningen med Pimpa :) det går jätte bra och hon behövde en pause!
Här om dagen så red jag ut ( på riktigt ) sedan olyckan! Vilcket känns skit bra!
Träningen just nu är: kondition och självkänsla i ridningen! Vi tränar mycket på framåtbjudningen i ridningen, då jag känner att både jag och Pimpa har tappat kämpar glöden!
Mycket varjerad markarbets ridning som slingrar sig in i dressyr passen!
Man brukar ju säga att man inte ska göra för mycket på ett pass!
Men det tycker jag inte stämmer alls :D
Det blir ju tråkigt för häst ( och ryttare ) att bara fokusera på en ända grej hela tiden! Vilken häst vill gå 50min på en volt ;) T.ex man börjar med att värma upp, och i uppvärmningen så rider man på böjda spår, länger och kortar stegen i alla gångarter ( självklar obligatoriskt skritt på 7-13min inan jag går över till trav och galopp! ) sedan när jag känner att hästen ( Pimpa ) är mjuk och uppmärksam så går jag över på bommarna, travar över en serie bommar eller skuttar över 1 komination!

Varijation för mig är viktigt! Samt att inte köra stenhårt alvar hela tiden , utan låta hästen busa också! Då menar jag inte att den ska gå kors och tvärs över hela banan eller göra vad den vill, utan beröm mer oftare och bråka mindre med hästen, det mår både ryttare och häst bra av! Hästen förstår inte bättre för att man blir arg, men lyssnar bättre om man busar med den och är glad, då blir ju hästen också glad och villig att jobba :)

Men det var nog allt jag ville säga i dag!


Ps. Glöm inte att plocka fram vår outfiten till dig och din häst! Känns som att våren är här/påväg...otminstånde i Skåne ;D
Hejsvejs!fet text

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards